Klik op de banner om naar de website van de sponsoren te gaan


 

Contactgegevens

p.v. Steeds Verder
Stinzenlaan 85
7392 AD Twello

contact@steedsverder.nl

Laatste van het bestuur......

Organisatie

Vlucht-informatie

Zoeken

Voorster Nieuws 12-05-2021

Kwartet voor Steffan Willems
Traag verloop door regenfront

TWELLO-Voor afgelopen zaterdag stond de eerste midfondvlucht op het programma. De duiven zouden in eerste instantie gelost worden in Morlincourt maar na bestudering van de weerkaarten voor zaterdag werd besloten om te lossen in het oostelijker gelegen Reims (364 km). Dit met de bedoeling om het vanuit het westen naderende slechte weer te kunnen omzeilen middels een vroege lossing.

Vroeg In vroegere tijden werden de duiven altijd heel vroeg gelost. Zodra de zon op kwam werd het sein tot lossen gegeven. Tegenwoordig zijn er allerlei instituten en instellingen die zich, naast de lossingscoördinatoren, met een duivenlossing bezig houden. Vanuit de duivenbond is er bijv. het IWB wat staat voor Instituut Wedvlucht Begeleiding. Daar hebben mensen zitting die veel verstand van duiven én van de lossings(on)mogelijkheden hebben. In de vroege ochtend is er al druk overleg tussen bijv. het IWB en de mensen van de lossingscommissies (LC) van de afdelingen. Buiten dat het goed weer moet zijn moet er ook overlegd worden in welke volgorde er gelost gaat worden wanneer meerdere Afdelingen op 1 plek staan of wanneer Afdelingen in elkaars verlengde staan en er dus kans op vermenging is. De duiven van Afd. 8, Gelders Overijsselse Unie, werden al om 07.15 uur in vrijheid gesteld. De laatste weken was dit vanwege de koude nachten telkens rond de klok van 10.

Verloop De duiven hadden een goed vertrek maar ergens ging het gezien de aankomsten mis. Tegenwoordig zijn er enkele liefhebbers die een paar duiven een zgn. GPS-ring om de poot doen. Bij thuiskomst kan dan de precieze route die deze duif heeft afgelegd worden uitgelezen. Hieruit bleek dat de duiven een goed vertrek hadden maar op een gegeven moment heel erg naar het westen afbogen. Dit heeft w.s. te maken met het sneller naderen van het buienfront dan voorzien. De duiven proberen er dan omheen te vliegen en raken daardoor uit de richting. Het gevolg hiervan is weer dat er daarna hevig gecorrigeerd moet worden om toch weer thuis uit te komen. Dit zorgt er voor dat deze vluchten traag verlopen en dat er ook duiven van de zware marathonvluchten aan de kop kunnen vliegen. Hoe snel een duif ook is, als er een omweg gemaakt wordt kost dit extra tijd wat niet meer gecompenseerd kan worden. De eerste duif in de vereniging maakte een prima snelheid. Deze is dus redelijk in rechte lijn naar huis gevlogen. Echter, in de top tien zien we 45 minuten verschil in vliegtijd tussen nr. 1 en 10. Dat is abnormaal lang. Normaal staat een vlucht ongeveer 20 minuten “open”, de tijd waarin een kwart van de ingezette duiven thuis is. Ook bij de winnaar, voor de 4e keer in successie is dat Steffan Willems, zien we grote gaten in de aankomsten. Zelfs zij, met de duiven in goede vorm en conditie, maken een uitslag waar ze niet tevreden mee zullen zijn. Mondjesmaat arriveren de duiven op de hokken. Alle liefhebbers die meedoen hebben minimaal 1 duif op de uitslag omdat er geen uitblinkers zijn. Als we toch een uitblinker zouden moete noemen is dat Bram Scherpenzeel die met 14 prijzen van 30 gezette duiven bijna 50% scoort. Leuk is ook dat John en Gerrit Nieuwenhuis een marathonduif als vierde klasseren daar waar we vorige week schreven dat deze duiven, normaal gesproken, 10 minuten per uur vliegen langzamer zouden zijn. De omstandigheden bepalen dus mede de uitslag.

Gelukkig kwamen de duiven goed na en leek het soms alsof er periodes met goed weer waren. Dan arriveerden er zomaar bijna gelijktijdig wat duiven bij verschillende liefhebbers. ’s Avonds met het uitlezen van de klokken waren er hier en daar nog wat lege plekjes op de hokken maar vanmorgen waren die ook deze keer weer voor het grootste gedeelte weer bezet. Een geluk is dat er drinkwater voor handen is en het niet loeiheet was zodat de duiven sneller uitgeput raken. Vanmorgen zaten de meesten na enkele goede maaltijden en wellicht wat sportvoeding alweer te glimmen op hun plekjes. Buiten een beetje vermoeidheid viel het dus gelukkig allemaal weer mee.

Volgende week de eerste vlucht met een inkorving op donderdag. In duivensportkringen wordt dat een vlucht-met-2-nachten-mand genoemd. De duiven moeten dan eten en drinken in de vrachtwagen wat voor sommige duiven weer nieuw is en dus weer een nieuwe ervaring. Volgende week kunt u van ons weer lezen hoe het ging.

Top 10 Reims: 1 Steffan Willems, 2,7. Bram Scherpenzeel, 3,6,10. Jan Ketelaar, 4. John en Gerrit Nieuwenhuis, 5. Jan de Ruiter, 8. Albert Hendriksen, 9. Frits en Marian van Brummen